Да говорим с машина!?

За да не превръщаме хората в роботи, то можем да „наемем“ роботи!

Някои работодатели имат навика да хвалят някой свой служител за прецизността и трудолюбието, които проявява, с думите:

Доволен съм от теб, работиш като машина!

Съвсем скоро, обаче, тази реплика вече няма да е сравнение, а обикновена констатация. Напоследък все повече банки, телефонни компании, ж.п. гари и други институции, даващи информация за дейността си по телефона, използват истински машини за целта. Мениджърите им не пестят средства за повишаване качеството на тази услуга и се стремят да достигнат до етап, в който по нищо няма да си личи, че любезният служител даващ информация на клиента всъщност не е човешко същество 🙂

Техническата реализация на този нов вид общуване не е толкова сложна. Говорещите машини използват гласа на актьор, записан докато произнася множество отделни думи и срички, и компютър образуващ завършени изречения със записания материал. Любопитното тук е, че компютърът прави това в процес на „разговор” на базата на подадените му реплики.

Също както и при хората, по-трудно е да се развият „личните качества” на машината. В някои университети, като Stanford University– Калифорния, са създадени лаборатории, в които с помощта на тестове се установява какво влияние имат върху слушателите различните видове гласове, акценти и интонации. Участниците в експеримента трябва да отговорят на въпроси като:

„Този глас спечелва ли доверието ви?”

„Този звучи ли ви авторитетно?”

Крайната цел е всъщност да се намери универсалното звучене, способно да убеди клиента, че е попаднал на точния човек, така де, на точната машина. Изследванията показват, че мъжките гласове са по-убедителни от женските, въпреки, че по принцип е по-голяма вероятността мъжкият глас в слушалката да бъде възприет с резерви.

Когато трябва да се демонстрира енергичност и да се вдъхне респект, обаче, по-добра работа вършат мъжките гласове.

Интересен пример:

Показателен е примерът с японска компания брокер на ценни книжа, в чиято информационна централа се използва машина с женски глас за даване на обикновена информация, но когато стане дума за действителни продажби, „лентата” се обръща от другата страна, където са записани мъжките реплики.

Андроидите стават все по-добри професионалисти и компаниите проявяват голям интерес към тях. Някои дори се стараят да снабдят гласа, който обслужва клиентите им, с биография. Случаят с канадска телефонна компания, публикувала биографията на несъществуваща жена, за да изглежда телефонният оператор машина по-истински, предизвиква усмивка. Измислената служителка била наречена Емили.

Според „досието” й, тя е родена в китно малко градче в провинцията, завършила колеж с научна степен по история и след това се впуснала в обиколка из Азия само с раница на гърба. Заинтригуван от нейната история, водещ на местна радиостанция решил да позвъни на Емили в службата за интервю. Емили, разбира се, като истински професионалист пренебрегнала въпросите, касаещи личния и живот и взела участие в разговора само с реплики от рода на

„Обаждате се за да проверите баланса по своята сметка, ли?”

Без съмнение диалогът разсмял слушателите, но в края на краищата най-много от всички се забавляват нейните работодатели. Тъй като Емили не получава заплата, тя икономисва на компанията 3 млн. USD годишно, замествайки цял екип от скъпо струващи човешки същества. Симпатичното провинциално момиче има и друго предимство – с усъвършенстването на технологиите тя ще става все по-добър събеседник и ще дойде моментът, когато хората ще я бъркат с истинска жена. Тогава тя ще може да флиртува с клиентите, като истинска млада дама, ще може дори да си урежда срещи, но нейните работодатели могат да бъдат сигурни, че тя никога няма да закъснее за работа след тежка вечер.

Share This:

Вашият коментар