За да не превръщаме хората в роботи, то можем да „наемем“ роботи!
Някои работодатели имат навика да хвалят някой свой служител за прецизността и трудолюбието, които проявява, с думите:
Доволен съм от теб, работиш като машина!
Съвсем скоро, обаче, тази реплика вече няма да е сравнение, а обикновена констатация. Напоследък все повече банки, телефонни компании, ж.п. гари и други институции, даващи информация за дейността си по телефона, използват истински машини за целта. Мениджърите им не пестят средства за повишаване качеството на тази услуга и се стремят да достигнат до етап, в който по нищо няма да си личи, че любезният служител даващ информация на клиента всъщност не е човешко същество 🙂
Техническата реализация на този нов вид общуване не е толкова сложна. Говорещите машини използват гласа на актьор, записан докато произнася множество отделни думи и срички, и компютър образуващ завършени изречения със записания материал. Любопитното тук е, че компютърът прави това в процес на „разговор” на базата на подадените му реплики.
Също както и при хората, по-трудно е да се развият „личните качества” на машината. В някои университети, като Stanford University– Калифорния, са създадени лаборатории, в които с помощта на тестове се установява какво влияние имат върху слушателите различните видове гласове, акценти и интонации. Участниците в експеримента трябва да отговорят на въпроси като:
„Този глас спечелва ли доверието ви?”
„Този звучи ли ви авторитетно?”
Крайната цел е всъщност да се намери универсалното звучене, способно да убеди клиента, че е попаднал на точния човек, така де, на точната машина. Изследванията показват, че мъжките гласове са по-убедителни от женските, въпреки, че по принцип е по-голяма вероятността мъжкият глас в слушалката да бъде възприет с резерви.
Когато трябва да се демонстрира енергичност и да се вдъхне респект, обаче, по-добра работа вършат мъжките гласове.
Интересен пример:
Показателен е примерът с японска компания брокер на ценни книжа, в чиято информационна централа се използва машина с женски глас за даване на обикновена информация, но когато стане дума за действителни продажби, „лентата” се обръща от другата страна, където са записани мъжките реплики.
Андроидите стават все по-добри професионалисти и компаниите проявяват голям интерес към тях. Някои дори се стараят да снабдят гласа, който обслужва клиентите им, с биография. Случаят с канадска телефонна компания, публикувала биографията на несъществуваща жена, за да изглежда телефонният оператор машина по-истински, предизвиква усмивка. Измислената служителка била наречена Емили.
Според „досието” й, тя е родена в китно малко градче в провинцията, завършила колеж с научна степен по история и след това се впуснала в обиколка из Азия само с раница на гърба. Заинтригуван от нейната история, водещ на местна радиостанция решил да позвъни на Емили в службата за интервю. Емили, разбира се, като истински професионалист пренебрегнала въпросите, касаещи личния и живот и взела участие в разговора само с реплики от рода на
„Обаждате се за да проверите баланса по своята сметка, ли?”
Без съмнение диалогът разсмял слушателите, но в края на краищата най-много от всички се забавляват нейните работодатели. Тъй като Емили не получава заплата, тя икономисва на компанията 3 млн. USD годишно, замествайки цял екип от скъпо струващи човешки същества. Симпатичното провинциално момиче има и друго предимство – с усъвършенстването на технологиите тя ще става все по-добър събеседник и ще дойде моментът, когато хората ще я бъркат с истинска жена. Тогава тя ще може да флиртува с клиентите, като истинска млада дама, ще може дори да си урежда срещи, но нейните работодатели могат да бъдат сигурни, че тя никога няма да закъснее за работа след тежка вечер.